PERSBERICHT:
Central Group is begonnen aan een eigen supermarktstrategie na afscheid te hebben genomen van de Japanse partner FamilyMart, en heeft de rebranding van bepaalde FamilyMart-winkels in het gebied geïnitieerd tot Tops Daily, in lijn met de eigen keten van gemakswinkels.
Vorige verhaal:
De franchiseovereenkomst met FamilyMart werd eind mei 2023 gesloten en leidde tot de transformatie van de resterende FamilyMart-locaties, ongeveer 200, tegen het einde van het jaar in Tops Daily-winkels. Deze strategische verandering komt omdat FamilyMart te maken krijgt met hevige concurrentie van de dominante rivaal van Thailand, 7-Eleven, die een marktaandeel van 80% heeft in de buurtwinkelsector.
De omarming van onafhankelijke activiteiten door Central Group volgt op de accumulatie van operationele expertise in Japanse stijl van FamilyMart. De portefeuille van het conglomeraat omvat al verschillende Japanse merken, waaronder Yoshinoya, Ootoya en Mister Donut, wat een bredere trend markeert van Japanse samenwerkingen die het Thaise retaillandschap transformeren.
Hoewel de kernactiviteiten van de detailhandel van Central Group tegenslagen kenden als gevolg van de pandemie, vertoont zij sinds 2022 een hersteltraject met de terugkeer van toeristen. De diversificatie-inspanningen van het conglomeraat reiken verder dan de traditionele detailhandelsactiviteiten, zoals blijkt uit de samenwerking met JD.com voor e-commerce-ondernemingen en de zoektocht naar alternatieve winkelervaringen.
Analisten zeggen dat het afwijken van Central Group van FamilyMart een evolutie in de Thaise detailhandelssector aangeeft, waardoor het conglomeraat zijn merkidentiteit kan laten gelden en innovatieve wegen kan verkennen die verder gaan dan de standaard supermarktmodellen.
Het voorgaande is een persbericht van de PR-afdeling van de Thaise overheid.
