Thailand-
Financiële instellingen in Thailand zijn begonnen met het verplicht stellen van gezichtsherkenning voor klanten die hoogwaardige transacties uitvoeren. De verhuizing, gericht op het terugdringen van frauduleuze activiteiten en oplichting, zal naar verwachting klanten extra veiligheid bieden.
Plaatsvervangend regeringswoordvoerder Traisuree Taisaranakul kondigde aan dat alle commerciële en overheidsbanken deze nieuwe beveiligingsmaatregel zullen implementeren. Vanaf juli moeten klanten die transacties van 50,000 baht of meer via mobiel bankieren uitvoeren, of wiens transacties de dagelijkse limiet van 200,000 baht overschrijden, hun identiteit verifiëren via gezichtsherkenningssystemen.
Traisuree legde uit dat deze maatregel deel uitmaakt van bredere anti-cybercriminaliteitsinitiatieven onder leiding van de Bank of Thailand (BOT) en andere relevante instanties.
Commerciële banken hebben al stappen ondernomen om online fraude tegen te gaan, waaronder het niet langer versturen van sms-berichten met weblinks naar hun klanten. Gebruikers van mobiel bankieren kunnen hun biometrische inschrijvingsstatus verifiëren via bank-apps.
Degenen die zich nog moeten inschrijven, moeten mogelijk contact opnemen met hun bank voor een gezichtsscan om te voldoen aan de nieuwe regelgeving.
Het voorgaande is een persbericht van de Thaise regering.