Verzengend warm weer en stijgende elektriciteitsrekeningen in Thailand leiden tot publieke verontwaardiging

FOTO: Bangkok Post/Apichart Jinakul

nationaal —

Restaurants en uitgaansgelegenheden in Thailand worstelen met stijgende energierekeningen en de afwezigheid van buitenklanten als gevolg van het huidige brandende weer. Superwinkelcentra krijgen echter meer klanten van mensen die op zoek zijn naar schaduw en koele lucht, volgens Thanakorn Kuptachit, een adviseur van de Thai Alcohol Business Association.

Thanakorn onthulde op 22 april aan de Thaise media dat het zinderende weer in heel Thailand een negatieve invloed heeft op uitgaansgelegenheden, hotels en restaurants.

De faciliteiten moeten ook de last dragen van stijgende elektriciteitsrekeningen vanwege hun apparaten, zoals koelkasten en airconditioners, die harder moeten werken en constant moeten blijven werken.

Ook de afwezigheid van buitenklanten door de hitte draagt ​​bij aan de lasten voor de ondernemers.

“Hoewel bedrijven normaal draaien, hebben ze last van het ongunstige weer. Er is echter nog steeds steun van nachttoeristen, hoewel de wettelijke sluitingstijd nog steeds niet is verlengd zoals eerder was voorgesteld”, aldus Thanakorn.

Ondertussen vertelde mevrouw Thaniwan Kulmongkol, voorzitter van de Thai Restaurant Association, aan de Thaise media dat de huidige elektriciteitsprijs aanzienlijk stijgt, vooral in de restaurantsector.

Uit haar onderzoek ontdekte ze dat de laatste totale elektriciteitsrekening van een naamloze grote restaurantketen is gestegen tot 1.7-1.8 miljoen baht, vergeleken met de vorige rekening van 1.1-1.2 miljoen baht, wat een stijging van meer dan 70% vertegenwoordigt. Restaurateurs zijn echter niet in staat om hun verkoopprijzen onmiddellijk aan te passen, dus de elektriciteitskosten worden doorberekend in hun beheerskosten.

In tegenstelling tot de bovengenoemde bedrijven profiteren superwinkelcentra van meer klanten van mensen die op zoek zijn naar een koel toevluchtsoord tegen de brandende zon en die thuis geen airconditioning hebben of willen gebruiken.

De heer Nattakit Tangpoonsinthana, vice-president van de marketingdivisie van Central Department Store, verklaarde dat door het warme weer het aantal klanten is toegenomen.

Central World heeft tijdens het recente Songkran-festival een geschatte toename van 10-15% in klantbezoeken gezien in vergelijking met normale dagen, met meer dan 200,000 mensen per dag, waaronder zowel Thais als internationale toeristen.

Hij zei dat Thaise en buitenlandse bezoekers ervoor kiezen om winkels in winkelcentra en warenhuizen te bezoeken, vooral in het weekend. Er is een aanzienlijke toename in bezoekersaantallen vanaf 11:00 uur, in vergelijking met het vorige patroon van bezoeken tussen 11:30 uur en 12:30 uur. Klanten brengen ook meer tijd door in winkels, winkels en winkelcentra, met een gemiddelde bezoekduur van 3-4 uur, aldus Nattakit.

In een poging om te reageren op de publieke verontwaardiging over de stijgende energierekeningen, onthulde waarnemend premier Prayut Chan-o-cha dat hij zal wachten op een speciale vergadering met de Energy Regulatory Commission alvorens een verlaging van het elektriciteitstarief met 7 satang voor de energierekening goed te keuren. Periode mei tot augustus.

De originele versie van dit artikel verscheen op onze zusterwebsite, The Pattaya News, eigendom van ons moederbedrijf TPN media.

-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=

Vergeet je niet te abonneren op onze nieuwsbrief en ontvang al ons nieuws in één spamvrije dagelijkse e-mail Klik hier! OF, vul hieronder je e-mailadres in!

Inschrijven
Tanakorn Panyadee
De laatste lokale nieuwsvertaler bij The Pattaya News. Aim is een tweeëntwintigjarige die momenteel zijn laatste jaar aan de universiteit in Bangkok woont en studeert. Geïnteresseerd in Engelse vertaling, verhalen vertellen en ondernemerschap, gelooft hij dat hard werken een onmisbaar onderdeel is van elk succes in deze wereld.