PERSBERICHT:
BANGKOK, 28 oktober 2024 – Om werkplekken in Thailand aan te moedigen om sterkere gezinsvriendelijke beleidsmaatregelen te nemen, organiseerden UNICEF, de Zweedse ambassade en Global Compact Network Thailand een conferentie over gedachtegoedleiderschap met de titel “Werkende ouders ondersteunen met betaald ouderschapsverlof: status, ervaringen delen en volgende stappen”. Tijdens het evenement kwamen belanghebbenden, waaronder vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de overheid, bijeen om de positieve impact van betaald ouderschapsverlof op zowel bedrijven als gezinnen te bespreken. Daarbij ging het met name om het belang van gezinsvriendelijk beleid voor de ontwikkeling van kinderen.
Tijdens het evenement riepen UNICEF en partners de Thaise overheid en werkgevers op om het betaalde zwangerschaps- en vaderschapsverlof in zowel de publieke als de private sector te verlengen, en betoogden dat dit ouders zou helpen om hun jonge kinderen de best mogelijke zorg te bieden tijdens deze meest kritieke periode van het leven, waarin hersencellen elke seconde tot wel 1,000 nieuwe verbindingen maken - een tempo dat zich nooit eerder in het leven heeft voorgedaan. Sprekers deelden hun expertise over hoe langer betaald ouderschapsverlof niet alleen gunstig is voor kinderen, gezinnen en bedrijven, maar ook een essentiële investering is in de sociaaleconomische en menselijke ontwikkeling van Thailand.
Het is ook gunstig voor bedrijven, zoals blijkt uit een recent kwalitatief onderzoek van UNICEF dat is uitgevoerd bij 10 bedrijven. Bedrijven die verlengd verlof boden, rapporteerden een verbeterde loyaliteit van werknemers, een lager personeelsverloop, lagere wervingskosten en een betere aantrekking en retentie van talent. Daarnaast gaf 43 procent van de vrouwen en 71 procent van de mannen aan dat betaald ouderschapsverlof van invloed was op hun beslissing bij het kiezen van een bedrijf.
"De eerste jaren van het leven van een kind zijn onvervangbaar belangrijk", aldus Kyungsun Kim, UNICEF-vertegenwoordiger voor Thailand. "Tijdens de zuigelingentijd hebben kinderen zorg, ouderlijke band, goede voeding en essentiële gezondheidszorg zoals vaccinatie nodig. Om dit te kunnen bieden, hebben werkende ouders zowel tijd als middelen nodig - en dat is waar betaald ouderschapsverlof onmisbaar wordt, wat ten goede komt aan kinderen, gezinnen, werkgevers en de natie als geheel. In een snel vergrijzende samenleving als Thailand is geen enkele investering zo krachtig als die in de ontwikkeling van jonge kinderen."
Momenteel loopt Thailand achter op regionale collega's als Vietnam, de Filipijnen en China in ouderschapsverlofbeleid, met aanzienlijk minder betaald verlof. Terwijl de Internationale Arbeidsorganisatie minimaal 18 weken zwangerschapsverlof aanbeveelt, krijgen Thaise moeders 98 dagen (14 weken) in de particuliere sector en tot zes maanden in de publieke sector. In de particuliere sector worden echter slechts 45 dagen volledig betaald door werkgevers, terwijl de resterende 45 dagen worden gedekt door de sociale zekerheid, met een maximum van THB 15,000 per maand. Vaders worden geconfronteerd met een nog grotere ongelijkheid, met slechts 15 dagen verlof in de publieke sector en helemaal geen betaald verlof in de particuliere sector.
"Zweden heeft met eigen ogen de grote impact gezien van investeren in beleid dat gezinnen ondersteunt", aldus Anna Hammargren, ambassadeur van Zweden in Thailand. "Al tientallen jaren geven we prioriteit aan initiatieven als ouderschapsverlof en gesubsidieerde kinderopvang. Onze ervaring leert dat deze inspanningen niet alleen gezondere gezinnen en gendergelijkheid bevorderen, maar ook onze maatschappij en economie als geheel versterken. We zijn er trots op dat 12 Zweedse bedrijven in Thailand het voortouw hebben genomen door te beloven een maand ouderschapsverlof te bieden, wat hun toewijding aan het ondersteunen van werkende ouders aantoont."
Studies tonen aan dat langer betaald zwangerschapsverlof de borstvoedingspercentages verbetert, de kindersterfte vermindert en de cognitieve ontwikkeling van kinderen verbetert, terwijl het moeders ook helpt om te gaan met postnatale depressie. Langdurig vaderschapsverlof moedigt vaders aan om een actievere rol te spelen in de kinderopvang, het bevorderen van een evenwichtigere verdeling van verantwoordelijkheden en een sterkere familieband.
Uit UNICEF's eigen onderzoek onder 10 bedrijven bleek dat er in Thailand een groeiende vraag is naar langer betaald ouderschapsverlof. Zeven van de tien ondervraagde moeders vonden dat hun huidige verlof ontoereikend was, terwijl 3 van de 10 vaders een soortgelijk sentiment uitten. Veel moeders vroegen om ten minste zes maanden betaald verlof om borstvoeding te ondersteunen, wat essentieel is voor de ontwikkeling van het kind. Volgens de Multiple Indicators Cluster Survey uit 2022, uitgevoerd door het National Statical Office en UNICEF, krijgt slechts 29 procent van de kinderen in Thailand uitsluitend borstvoeding, wat een van de laagste percentages ter wereld is.
"Het uitbreiden van betaald ouderschapsverlof in Thailand is niet alleen een kwestie van werknemersvoordelen; het is een strategische investering in de toekomst van het land, met een impact op de gezondheid van kinderen, het welzijn van ouders, economische groei, gendergelijkheid en de algehele sociale vooruitgang", aldus Thanyaporn Krichtitayawuth, uitvoerend directeur van het UN Global Compact Network Thailand.
Naast langer betaald ouderschapsverlof, dringt UNICEF er bij de overheid en bedrijven op aan om een uitgebreide en inclusieve aanpak te hanteren voor gezinsvriendelijke beleidsmaatregelen, afgestemd op de recente Marriage Equality Act en inclusief geadopteerde kinderen. Betaald verlof moet worden aangevuld met andere maatregelen zoals borstvoedingsondersteuning, flexibele werkregelingen, toegang tot betaalbare en kwalitatieve kinderopvang en kinderbijslag. of subsidies. Al deze beleidsmaatregelen helpen kinderen en gezinnen te floreren, terwijl ze ook leiden tot aanzienlijke voordelen zoals broodnodige ontwikkeling van menselijk kapitaal voor bedrijven en de maatschappij als geheel.
Het voorgaande is een persbericht gepubliceerd met volledige toestemming en autorisatie van de organisatie(s) vermeld in het PR-materiaal en TPN-media. De uitspraken, gedachten en meningen van de bij het persbericht betrokken organisatie zijn geheel van henzelf en hoeven niet per se die van TPN media en haar medewerkers weer te geven.