nationaal —
Op 17 oktober 2024 meldden de Thaise nationale media dat meerdere slachtoffers aangifte hadden gedaan tegen The Icon Group. De totale schade werd geschat op meer dan miljarden baht.
Het onderzoek loopt nog en de politie verzamelt getuigenverklaringen om juridische stappen te kunnen ondernemen tegen de leidinggevenden van het bedrijf en de betrokkenen. TPN beschrijft hier alle details over The Icon Group.
Een van de slachtoffers (wiens naam door de media werd achtergehouden), een 40-jarige lerares uit Chiang Mai, deelde haar ervaring toen ze in 2021 door een voormalige student in het plan werd gelokt. Aanvankelijk betaalde ze slechts 98 baht om deel te nemen aan een online cursus onder het "Boss Pun"-netwerk. Kort daarna werd ze overgehaald om verder te investeren en gaf ze 2,500 baht uit aan haar eerste bestelling van vitamine C-producten waarvan ze beweerden dat ze het voor veel meer kon doorverkopen.
Toen de druk toenam, volgde ze extra cursussen over advertentietargeting en werd ze aangemoedigd om meer te investeren om een platinum distributeur te worden, wat haar ertoe bracht om meer dan 700,000 baht in de zaak te steken. Om de investering te financieren, zou ze haar land hebben verhypothekeerd, vier creditcards maximaal hebben gebruikt en zelfs haar auto hebben gefinancierd, in de hoop winst te maken door producten als proteïnepoeder, vitamine C en cacao door te verkopen.
De producten verkochten echter niet goed, grotendeels vanwege vermeende felle online prijsverlagingen van het bedrijf zelf. Het bedrijf drong er bij haar op aan om meer geld uit te geven aan advertenties, specifiek gericht op oudere klanten, wat ze ethisch gezien verkeerd vond. Toen ze zich realiseerde dat het plan onhoudbaar was, trok ze zich in 2023 terug, maar toen was de financiële schade al aangericht.
De leraar beschreef hoe bedrijfsleiders psychologische tactieken gebruikten om investeerders onder druk te zetten. In online groepsgesprekken moedigden teamleiders leden aan om meer te investeren en drongen ze er voortdurend op aan om stortingen te doen, waarbij ze beweerden dat succes binnen handbereik was.
Als iemand twijfelde, werden ze aangemoedigd om te luisteren naar motiverende toespraken van de leiders van het bedrijf. Deze toespraken moesten hen nieuwe energie geven en aan boord houden, aldus het slachtoffer.
Met meer dan een miljoen baht aan totale verliezen, inclusief leningen en advertentiekosten, werd het slachtoffer overweldigd door schulden. Om haar financiële last te beheren, consolideerde ze haar leningen in één banklening met lagere rentetarieven, maar ze worstelt nog steeds met onverkochte voorraad - meer dan tien dozen met producten zijn nog in haar bezit.
Ze merkte ook op dat de betrokkenheid van bekende beroemdheden als merkambassadeurs het plan een misleidend gevoel van legitimiteit gaf, waardoor veel mensen overtuigd werden om te investeren.
Terugblikkend op haar ervaring erkende de lerares dat haar beslissingen een diepe impact hadden op haar familie, wat bijna leidde tot aanzienlijke persoonlijke problemen. Uiteindelijk moedigde haar man haar aan om de zaak bij de autoriteiten te melden, in de hoop dat haar stem anderen zou waarschuwen die nog steeds in het complot zaten.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op onze zusterwebsite The Pattaya News.