Essentiële tips voor busveiligheid: gebruik van nooduitgangen en hulpmiddelen

PERSBERICHT:

Het is cruciaal om te weten hoe je nooduitgangen en veiligheidsuitrusting op bussen correct gebruikt in geval van een ongeluk. Bussen zijn doorgaans uitgerust met verschillende noodgereedschappen, waaronder een glasbreker, een brandblusser en een nooduitgangsdeur, die allemaal zijn ontworpen om passagiers veilig te laten evacueren. Veel passagiers weten echter niet hoe ze deze gereedschappen correct moeten gebruiken. Hier volgt een overzicht van hoe elk item in noodgevallen moet worden gebruikt.

Glasbrekende hamer:

De glasbrekerhamer wordt meestal bij de zijramen van de bus gemonteerd en heeft een rode handgreep met een kleine metalen kop. Dit gereedschap is speciaal ontworpen om glas te breken en zo een vluchtroute te creëren. Om het te gebruiken, haalt u de hamer uit de houder, pakt u de handgreep stevig vast en gebruikt u het puntige uiteinde om een ​​lijn of groef langs het glas te maken. Zodra de lijn is gemaakt, slaat u het glas langs deze groef met het puntige uiteinde om het volledig te verbrijzelen. De hamer is ontworpen om de impactkracht te concentreren, waardoor hij effectiever is dan het gebruik van een willekeurig voorwerp in een noodgeval.

Brandblusser:

Brandblussers in bussen zijn essentieel om kleine branden te doven voordat ze zich verspreiden. Om ze correct te gebruiken, volgt u vier basisstappen: Trekken, loslaten, indrukken en vegen. Trek eerst de borgpen uit de hendel. Laat vervolgens de slang los en richt het mondstuk op de basis van de brand, omdat direct op de vlammen richten niet effectief is. Druk vervolgens op de hendel om de inhoud af te voeren. Gebruik ten slotte een vegende beweging van links naar rechts om de hele basis van de brand te bestrijken. Het is belangrijk om een ​​veilige afstand van ongeveer 6 tot 8 voet van de brand te behouden tijdens het bedienen van de blusser om letsel te voorkomen.

Nooduitgang:

De regelgeving vereist dat bussen met een enkele voordeur een extra nooduitgang hebben aan de rechterkant, in het midden of aan de achterkant van het voertuig. Deze deur moet minimaal 40 x 120 centimeter groot zijn en moet in noodgevallen volledig open kunnen. Het is van cruciaal belang dat deze deur geopend kan worden zonder gebruik van een sleutel of speciaal gereedschap en dat er geen objecten permanent deze uitgang blokkeren. Duidelijke borden die de locatie van de nooduitgang aangeven en instructies over hoe deze te bedienen, moeten zowel van binnen als van buiten de bus zichtbaar zijn, zodat passagiers deze snel kunnen identificeren en gebruiken in noodgevallen.

Het begrijpen van deze noodprocedures en weten hoe u deze tools correct gebruikt, kan een cruciaal verschil maken in het waarborgen van de veiligheid van passagiers tijdens een onverwacht incident. Voorbereid zijn op en bekend zijn met deze veiligheidsmaatregelen is een eenvoudige maar essentiële stap om risico's te beperken en de responstijd bij noodgevallen te verbeteren.

Het voorgaande is een persbericht van de PR-afdeling van de Thaise overheid.

Abonneren
Goongnang Suksawat
Goong Nang is een nieuwsvertaler die al vele jaren professioneel voor meerdere nieuwsorganisaties in Thailand heeft gewerkt en vijf jaar voor The Pattaya News heeft gewerkt. Is voornamelijk gespecialiseerd in lokaal nieuws voor Phuket, Pattaya, en ook wat nationaal nieuws, met de nadruk op vertaling tussen Thais naar Engels en het werken als tussenpersoon tussen verslaggevers en Engelssprekende schrijvers. Oorspronkelijk afkomstig uit Nakhon Si Thammarat, maar woont in Phuket en Krabi, behalve wanneer hij tussen de drie pendelt.