De Amerikaanse ambassade en het consulaat-generaal in Thailand kondigen wijzigingen aan in de Amerikaanse visumdiensten die ingaan op 28 september 2024

Bangkok, Thailand: De Amerikaanse ambassade en het consulaat-generaal in Thailand implementeren vanaf 28 september 2024 een nieuw online ondersteuningssysteem voor Amerikaanse visumdiensten. 

Als onderdeel van deze overgang zijn diensten, waaronder het online afsprakensysteem en het callcenter, niet beschikbaar op 26 en 27 september 2024. Ook de diensten voor het betalen van honoraria zijn tijdelijk niet beschikbaar van 25 tot en met 27 september 2024. 

Sollicitantendiensten voor het plannen van afspraken, betaling van kosten en het callcenter worden hervat via een nieuw systeem op 28 september 2024. Met ingang van 28 september 2024 wordt DHL eCommerce de nieuwe leverancier van documentbezorgdiensten voor het indienen, ophalen en bezorgen van documenten. Documenten die via andere serviceproviders worden verzonden, worden niet geaccepteerd.

Aanvragers die een afspraak hebben gepland van 25 september tot 27 september 2024, dienen hun afspraak op de geplande datum en tijd bij te wonen. Aanvragers met een interviewafspraak op 26 september en 27 september 2024 krijgen gedetailleerde instructies over hoe ze hun geretourneerde paspoorten kunnen ontvangen tijdens deze overgangsperiode.

Na 28 september 2024 krijgen de inlogpagina, het profiel en het afspraakplanningssysteem een ​​nieuwe look. Om in te loggen op het nieuwe systeem, ga je naar www.ustraveldocs.com/th/en na 28 september 2024. Aanvragers met visumafspraken op of na 28 september 2024, die gepland stonden voor de overgang, ontvangen een e-mail met gedetailleerde instructies over hoe ze hun geretourneerde paspoort kunnen ontvangen nadat de visumverwerking is voltooid. Aanvragers die hun visumkosten vóór 28 september 2024 in het oude systeem hebben betaald, maar hun betalingsbewijs niet aan hun profiel hebben gekoppeld, kunnen ook op de link 'Nu aanmelden' onderaan de inlogpagina klikken, inloggen op het nieuwe systeem en doorgaan met het claimen van hun bewijs door het betalingsbewijsnummer en de betalingsdatum in het nieuwe systeem in te voeren.

De locaties voor het ophalen en indienen van documenten veranderen per 28 september 2024. Aanvragers die kiezen voor documentbezorging of een premiumlocatie voor het ophalen of indienen van documenten, moeten een premiumtarief betalen. Het premiumtarief per aanvraag is van toepassing als hun paspoort na 27 september 2024 door de ambassade of het consulaat-generaal wordt vrijgegeven, of als ze hun document na 27 september 2024 op een premiumlocatie indienen.

Blijf dit controleren www.ustraveldocs.com/th/en voor meer details en updates zodra de wijzigingen van kracht worden.

Op 20 september 2024 werd TPN News uitgenodigd op de Amerikaanse ambassade in Bangkok voor een exclusief interview met vice-consuls Amyre S. Brandom-Skinner en Samuel Tueller Dearden. De discussie richtte zich op het stroomlijnen van de Amerikaanse visumdiensten en het verbeteren van de consulaire ondersteuning voor Amerikaanse burgers en expats in Thailand.

Samuel Tueller Dearden, vice-consul

Om de efficiëntie te verbeteren, heeft de ambassade een kleurgecodeerd systeem geïmplementeerd voor verschillende visa- en consulaire diensten. De groene lijn, gemarkeerd met driehoekige iconen, is bestemd voor immigrantenvisumaanvragen, terwijl de rode lijn met cirkelvormige iconen niet-immigrantenvisumaanvragers begeleidt. De blauwe lijn met vierkante iconen is voor American Citizen Services (ACS). 

Deze duidelijke vloerrichtlijnen helpen wachttijden te verminderen door wachtrijen te scheiden en het proces voor alle bezoekers te vereenvoudigen. Daarnaast biedt de ambassade een toegankelijk pad voor gehandicapten en een speciale wachtruimte voor zwangere vrouwen, ouderen en gehandicapten.

De ambassade beschikt over 15 servicecabines, waaronder interviewstations voor visumaanvragen met betrekking tot studie, werk en andere diensten voor Amerikaanse burgers. Voor aanvragers van wie de visumfoto's verouderd zijn (meer dan zes maanden oud), is er een fotocabine op locatie beschikbaar.

In het interview met vice-consul Amyre S. Brandom-Skinner besprak TPN News de inspanningen van de ambassade om oudere en gehandicapte Amerikaanse expats te bereiken, met name degenen die buiten Bangkok wonen. 

Amyre S. Brandom-Skinner, vice-consul

De vice-consul legde uit dat de ambassade speciale consulaire diensten aanbiedt voor mensen die vanwege mobiliteitsproblemen niet naar Bangkok kunnen reizen. 

Onlangs, op 17 september 2024, heeft de ambassade outreach-diensten verleend in Pattaya. Deze diensten omvatten paspoortvernieuwingen voor volwassenen met een 10-jarig paspoort, paspoortvernieuwingen voor minderjarigen, paspoorten voor volwassenen die voor het eerst een aanvraag indienen (voor personen van 16 jaar en ouder) en notarisdiensten. Deze diensten waren echter beperkt tot Amerikaanse burgers en expats.

Bovendien vernam TPN News dat de Amerikaanse ambassade in Bangkok momenteel bezig is met de bouw van een nieuw gebouw dat zowel Thaise als Amerikaanse ambtenaren zal integreren. Het project zal naar verwachting binnen twee jaar worden afgerond, wat de dienstverlening voor zowel Thai als Amerikanen verder zal verbeteren.

Dit initiatief weerspiegelt de voortdurende inzet van de ambassade om de toegankelijkheid en efficiëntie van haar consulaire diensten voor zowel Thaise staatsburgers als Amerikaanse burgers te verbeteren.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op onze zusterwebsite The Pattaya News.

Abonneren
Kittisak Phalaharn
Kittisak heeft een passie voor uitgaan, hoe zwaar het ook zal zijn, hij zal reizen met een avontuurlijke stijl. Wat zijn interesse in fantasy betreft, zijn detectivegenres in romans en sportwetenschappelijke boeken een deel van zijn ziel. Hij werkt voor Pattaya News als de nieuwste schrijver.