Bod om de legale verkooptijd voor alcohol te verlengen, opnieuw afgewezen door een panel van de Thaise regering

Verschillende alcoholische dranken in flessen met STOP-bord op grijze achtergrond

nationaal —

Een Thaise regeringscommissie heeft voor de tweede keer een voorstel laten vallen om de middagverkoop voor alcohol te verlengen, als reactie op pleidooien van activisten. De minister van Volksgezondheid heeft een eventuele wijziging van de verkooptijden in de toekomst echter niet volledig van de hand gewezen.

Op 19 februari 2024 kwamen vertegenwoordigers van verschillende anti-alcoholgroepen bijeen bij het Ministerie van Volksgezondheid uit protest tegen de voorgestelde verkoopuitbreiding die wordt besproken door de Alcoholic Beverage Policy Committee van Thailand.

Specifiek het voorstel is om het verbod op de verkoop van alcohol in de middag van 2 tot 5 op te heffen, zoals we hier hebben besproken.

De commissie wordt geleid door vice-premier Somsak Thepsuthin. De heer Somsak arriveerde op het ministerie om een ​​brief van de demonstranten te ontvangen en verzekerde hen dat de commissie de verkooptijden voor alcohol niet zou verlengen, daarbij verwijzend naar de noodzaak van verdere analyse en overweging.

De heer Somsak sprak ook zijn steun uit voor de oprichting van een speciaal fonds, getiteld “Het Fonds voor de Rehabilitatie en Zorg voor degenen die getroffen zijn door alcoholische dranken”, om personen te helpen die negatief beïnvloed zijn door alcoholgebruik.

Ondertussen zijn voorstanders van het opheffen van het al lang bestaande verbod, waaronder de toerisme- en horeca-industrie, blijven aandringen op ten minste een proces in bepaalde gebieden, die vrijwel zeker toeristische hotspots zoals Pattaya en Phuket zouden moeten zijn.

In reactie hierop heeft de minister van Volksgezondheid gezegd dat het voorstel nog niet geheel uit de lucht is gegrepen, maar dat er meer tijd nodig is om de mogelijke gevolgen van het opheffen van het verbod te onderzoeken. Dit kan ongeveer drie maanden duren, maar zou ver achter het doel liggen om het verbod op te heffen door Songkran wordt beoogd door de toeristenindustrie.

De toeristische sector wil dat het verbod wordt opgeheven om een ​​einde te maken aan de verwarring onder toeristen die tijdens de uitverkoop alcohol proberen te kopen in winkels, restaurants en hotels. De wet wordt redelijk strikt nageleefd door grote ketens en grote winkels, maar wordt vaak genegeerd door kleinere locaties, zoals mama en papa's en kleine bars, vooral in toeristische gebieden.

Tegenstanders van het opheffen van het verbod beweren dat het 's middags meer auto-ongelukken en sterfgevallen zal veroorzaken als hun voornaamste reden om zich tegen de opheffing van het verbod te verzetten, hoewel aanhangers beweren dat een verbod van drie uur niet echt enig verschil maakt en dat iemand gewoon een hele fles sterke drank om 1:59 uur en net zo dronken zijn als de aankoop tijdens het drie uur durende venster.

We bespreken hier onze kijk op de archaïsche wet.

De originele versie van dit artikel verscheen op onze zusterwebsite, The Pattaya News, eigendom van ons moederbedrijf TPN media.

-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=

Wilt u bij ons adverteren of informeren over het promoten van uw bedrijf, evenement, goed doel of sportevenement? E-mail ons op [e-mail beveiligd]

Abonneren
Tanakorn Panyadee
De laatste lokale nieuwsvertaler bij The Pattaya News. Aim is een tweeëntwintigjarige die momenteel zijn laatste jaar aan de universiteit in Bangkok woont en studeert. Geïnteresseerd in Engelse vertaling, verhalen vertellen en ondernemerschap, gelooft hij dat hard werken een onmisbaar onderdeel is van elk succes in deze wereld.