Thaise regering debatteert over alcoholreclame en verkooptijden

Nationaal—

Op 10 januari 2024 stelde de heer Thaophiphob Limchitrakorn, parlementslid van Bangkok van de Move Forward Party, tijdens een recente parlementaire vergadering een heroverweging voor van een strengere wet op de alcoholcontrole met betrekking tot het adverteren van alcoholische producten.

Er werden drie ontwerpen van de Alcoholic Beverage Control Act besproken, waaronder twee ontwerpen van de publieke sector en het ontwerp van de heer Thaophiphob Limchitrakorn, parlementslid van Bangkok van de Move Forward Party.

Het eerste ontwerp, getiteld Artikel 32 over reclame en gesteund door verschillende anti-alcoholgroepen, zou de huidige regels versterken en de wet wijzigen om het gebruik van logo's die lijken op logo's van alcoholische dranken op frisdranken, water en andere dranken volledig te verbieden. Dit betekent dat reclame voor bepaalde merken niet-alcoholische dranken, zoals frisdrank en water, met logo's die op alcoholische dranken lijken, als een overtreding zou worden beschouwd, aldus Thaophiphob.

Als dit wetsvoorstel bijvoorbeeld zou worden aangenomen, zouden Chang of Singha enz. niet hetzelfde logo kunnen gebruiken dat wordt gebruikt voor alcoholproducten op niet-alcoholische producten om reclame te maken of evenementen te sponsoren.

Thaophiphob stelde in het tweede ontwerp een alternatief voor, waarbij reclame werd toegestaan, maar binnen redelijke grenzen, met als doel tegemoet te komen aan de zorgen van gewone individuen die toestemming zouden moeten krijgen om bier te posten of te adverteren zonder een gevangenisstraf of een boete van 50,000 baht te riskeren, alleen voor het plaatsen van een bierfoto. op social media.

De huidige boete voor reclame voor alcoholische producten door gewone mensen is duurder dan de boete voor rijden onder invloed, merkte Thaophiphob op. Hij wees er ook op dat als de alcoholmarkt, zoals ambachtelijk bier, verder wordt opengesteld, aangezien er voorstellen in behandeling zijn, hoe een van de nieuwe kleine startups legale volwassen klanten over hun producten kon vertellen als ze er niet eens een bericht over mochten plaatsen.

Thaofififob In het tweede ontwerp wordt ook voorgesteld om het verbod op de verkoop van alcohol gedurende bepaalde periodes in Thailand op te heffen. In sommige landen houdt het beperken van de verkoopuren geen verband met het controleren van alcoholische dranken; het resulteert in verhoogde consumptie en dronkenschap, zei Thaophiphob. Hiermee zou bijvoorbeeld het zeer impopulaire verbod op de verkoop van alcohol van 2 tot 5 uur komen te vervallen.

Tijdens de parlementaire bijeenkomst werd echter niet gesproken over de mogelijkheid om het verbod op de verkoop van alcohol op religieuze feestdagen op te heffen, merkte TPN op.

Nadat leden van het Parlement hun mening konden uiten, de meerderheid stemde ermee in de strengheid van de controle op alcoholische dranken te versoepelen. De vergadering was het met 257 stemmen vóór, 156 tegen en 7 onthoudingen eens, en besloot het ontwerp van de Alcoholcontrolewet binnen 60 dagen terug te sturen naar het kabinet voor verdere overweging, alvorens het voor een nieuwe parlementaire stemming voor te leggen.

Hoewel het ontwerp nog steeds de status van voorstel heeft, dit is een goed teken voor degenen die hopen dat de reclameregels voor alcohol zullen worden versoepeld en dat bepaalde tijden waarin de verkoop van alcohol wordt verboden, zullen worden opgeheven.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op onze zusterwebsite The Pattaya News.

Kittisak Phalaharn
Kittisak heeft een passie voor uitgaan, hoe zwaar het ook zal zijn, hij zal reizen met een avontuurlijke stijl. Wat zijn interesse in fantasy betreft, zijn detectivegenres in romans en sportwetenschappelijke boeken een deel van zijn ziel. Hij werkt voor Pattaya News als de nieuwste schrijver.