nationaal —
Thailand heeft enkele van de strengste alcoholwetten ter wereld, en een daarvan is een verbod op reclame voor alcoholische dranken. Op deze wet staat een boete van maximaal 500,000 baht en mogelijk een jaar gevangenisstraf.
Nu kan plaatsvervangend huisvoorzitter van het Thaise parlement Padipat Suntiphada van de Move Forward Party in de problemen komen wegens het overtreden van deze wet nadat hij een foto deelde waarop hij een blikje vasthield van wat hij zei een ambachtelijk bier was uit zijn thuisprovincie Phitsanulok, ten noorden van Thailand.
In zijn Facebook-bericht schreef Padipat: “Hier gaan we! Phitsanulok heeft nu officieel zijn eerste ambachtelijke bier. Het is een uniek en kwalitatief hoogstaand product, dat naast zongedroogde bananen en gebakken mie onze provincie vertegenwoordigt.”
Het bericht is inmiddels verwijderd, maar het is niet ontsnapt aan kritiek van het publiek, politici en indieners. Sommige mensen roepen Padipat op om zijn functie neer te leggen, met het argument dat hij zich aan de wet moet houden en een voorbeeld moet zijn voor het publiek, gezien zijn gewaardeerde politieke positie.
Rames Ratanachaweng, woordvoerder van de Democratische Partij, heeft Padipat berispt en opgeroepen om af te treden en te worden onderzocht wegens vermeende schending van de Alcoholic Beverage Control Act.
Het is echter belangrijk op te merken dat Padipat een parlementslid is van de Move Forward-partij, die hem steunde toen hij nog samenwerkte met de Pheu Thai-partij en ook aandringt op herziening van de alcoholcontrolewetten en op meer progressieve wetten. rond alcohol.
Rames beweerde ook dat Padipat het ethische gedrag van prominente politieke figuren had geschonden.
Ondertussen heeft de prominente activist en seriële indiener Srisuwan Janya verklaard dat hij van plan is om binnen de komende twee dagen een formele klacht in te dienen bij de National Anti-Corruption Commission (NACC) over deze kwestie.
Srisuwan sprak zijn vertrouwen uit dat deze stap zou leiden tot de verwijdering van Padipat uit zijn functie.
Na de wijdverspreide controverse kwam Padipat dinsdag naar buiten om zijn acties te verdedigen, waarbij hij beweerde dat het zijn bedoeling was om trots te laten zien op het inaugurele ambachtelijke bier van zijn provincie. Hij uitte verder zijn bedenkingen bij de bestaande wet, met het argument dat deze kleinschalige producenten ervan weerhoudt hun goederen te promoten en een monopolie op de alcoholmarkt in stand houdt.
Padipat benadrukte ook dat grote bedrijven deze beperkingen hebben omzeild door reclame te maken voor hun merken op water- en frisdrankproducten, vaak met identieke logo's. Dit, zo betoogde hij, maakt de huidige wetgeving ondoeltreffend.
Het valt nog te bezien of Padipat daadwerkelijk gevolgen zal ondervinden van zijn daden. Het incident heeft echter de controverse rond de strenge alcoholreclamewetten in Thailand aan het licht gebracht.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op onze zusterwebsite The Pattaya News.