Thais maken naar schatting 2.6 miljoen binnenlandse reizen, in totaal ongeveer 8.76 miljard baht tijdens het lange weekend van Nationale Moederdag, dat loopt van 12-14 augustus 2023. Het aantal is echter gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar als gevolg van de gevolgen van inflatie en verschillende factoren.
De gouverneur van de Tourism Authority of Thailand (TAT), Yuthasak Supasorn, verklaarde dat de autoriteiten voor dit lange weekend een afname van het aantal binnenlandse reizen verwachten, aangezien de meeste Thais al reizen hebben gemaakt tijdens de zesdaagse vakantie eind juli. De reizen voor dit weekend zijn waarschijnlijk dagtochten naar nabijgelegen bestemmingen, wat resulteert in lagere uitgaven voor hotelaccommodaties en toeristische diensten.
Een recent onderzoek door de Tourism Council of Thailand over reizen voor dit weekend komt overeen met de prognose van de TAT, waarbij 23% van de respondenten van plan is om binnen hun provincie te reizen. Zo'n 21% wil overnachten in de nabijgelegen provincies, terwijl bijna 20% dagtochten naar andere gebieden regelt.
Ondertussen meldde TAT dat Bangkok de populairste binnenlandse bestemming was voor het lange vakantieweekend van 28 juli - 2 augustus, met meer dan 600,000 reizen die in totaal 3.13 miljard baht aan inkomsten uit toerisme opleverden. De oostelijke regio was de tweede meest bezochte regio, met 367,190 reizen en 1.34 miljard baht aan inkomsten uit toerisme. De noordelijke provincies komen op de derde plaats, met 290,350 bezoeken en een omzet van 1.11 miljard baht.
Het voorgaande artikel is een persbericht van de PR-afdeling van de Thaise overheid NNT.