Artsen in Phuket stellen dat een 12-jarige jongen die blind werd NIET van een Covid-19-vaccin was, volgens een viraal verhaal

Phuket -

  Een 62-jarige grootmoeder belde de pers om hulp nadat haar 12-jarige jongen in het Thalang-district blind was geworden nadat hij naar verluidt een tweede dosis van het Covid-19-vaccin had gekregen, aldus haar. Ondertussen hebben vooraanstaande artsen in Phuket bevestigd dat de blindheid van de jongen volgens hen NIET te wijten was aan een Covid-19-vaccin.

Lokale Phuket-media bezochten de 12-jarige jongen (The Phuket Express houdt zijn naam niet) het afgelopen weekend. De jongen woont met zijn 62-jarige oma en 62-jarige opa in de wijk Thalang.

Zijn grootmoeder, mevrouw Kaesri Saeong, vertelde de Phuket-media: “Mijn neef kreeg vorig jaar op 25 november de tweede dosis van een Pfizer-vaccin.th, 2021. Tien dagen nadat hij zei dat hij onwel was voordat hij stuiptrekkingen kreeg. Hij werd naar een IC-kamer in een ziekenhuis gestuurd. Toen hij wakker werd, was hij volledig blind geworden.”

Het verhaal schokte Thaise sociale media, maar artsen uit heel Thailand reageerden snel en verklaarden dat hoewel het incident jammer was, het niets te maken had met Covid-19-vaccins en dat vaccins volgens hen veilig en effectief waren.

Vanmorgen (9 mei) was er een persconferentieth) in de Phuket Provincial Hall om de kwestie te bespreken die de sociale media had ingehaald met verschillende vooraanstaande Thaise artsen en Phuket-functionarissen.

Dokter Nattawan Thepnarong van het Vachira Phuket Hospital verklaarde op de persconferentie: “De jongen ontving het vaccin op 25 novemberth afgelopen jaar. Hij kreeg behandeling op 6 decemberth (10 dagen nadat hij het vaccin had gekregen).”

“We hebben zijn symptomen geïdentificeerd als 'acute pansinusitis' (snelle ontsteking van de vliezen langs de neus en de omliggende sinussen) die is geïnfecteerd door bacteriën rond zijn binnenste ogen. Dit heeft niets te maken met Covid-19-vaccins.” verklaarde dokter Nattawan.

“Vanaf 6 december hebben we hem volledige behandelingen gegeven, inclusief operatiesth vorig jaar tot 10 januarith dit jaar." Dr. Nattawan voegde toe.

Bovendien zei dokter Komgkrit Kanjanapaisit, Oto-rhino-laryngoloog in het Vachira Phuket Hospital: "Nadat we de oorzaak van de symptomen zorgvuldig hebben geanalyseerd en de beste behandeling voor de jongen hebben bewezen, zijn we er zeker van dat hij blind is geworden vanwege 'acute pansinusitis'. (Snelle ontsteking van de vliezen langs de neus en de omliggende sinussen) niet van het Covid-19-vaccin. Het delen van informatie dat dit te wijten was aan een vaccin is onjuist.”

De grootouders van de jongen gaven niet meteen een reactie op de persconferentie, hoewel de Thaise sociale media de kwestie bleven bespreken en bespreken vanaf het moment van de pers.

-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=

Vergeet je niet te abonneren op onze nieuwsbrief en ontvang al ons nieuws in één spamvrije dagelijkse e-mail Klik hier! OF, vul hieronder je e-mailadres in!

Steun The Phuket Express in 2022!

Goong is een nieuwsvertaler die jarenlang professioneel voor meerdere nieuwsorganisaties in Thailand heeft gewerkt en drie jaar voor The Pattaya News heeft gewerkt. Is voornamelijk gespecialiseerd in lokaal nieuws voor Phuket, Pattaya en Chonburi, met de nadruk op vertalingen tussen het Thais naar het Engels en bemiddelt tussen verslaggevers en Engelssprekende schrijvers. Oorspronkelijk uit Nakhon Si Thammarat, maar woont in Phuket en Krabi, behalve bij het pendelen tussen de drie.